Evaluatiefase: voldoen aan de verwachtingen

Voordat uw website(wijziging) live gaat, moet deze uitvoerig getest worden. Idealiter heeft u hier een aparte testomgeving voor.

Uw webbouwer is verantwoordelijk voor het ondervangen van fout(melding)en en voor andere technische aspecten, maar de inhoud dient u – in samenwerking met uw tekstschrijver – zelf na te lopen.

Inhoudelijke testen

Uiteraard moet alle content worden nagelopen op spelling, grammatica, interpunctie en woordgebruik. Vergeet niet om ook de teksten van buttons, iconen en foutmeldingen te evalueren.

Snelheidstest

Een langzame website is niet alleen irritant voor uw bezoekers, zoekmachines houden ook rekening met de snelheid van uw website in de waardering ervan.

De Website Speed Test van Pingdom laat de gemiddelde laadtijd van pagina’s zien, terwijl Google Pagespeed nog een stap verder gaat en meteen aanbevelingen doet om de snelheid te verbeteren.

Wat kunt u zelf doen?

Een makkelijke weg naar snelheidsverbetering is het upgraden van uw hostingpakket. Maar u kunt ook winst behalen door uw content onder de loep te nemen. Bijvoorbeeld:

  • Zijn uw afbeeldingen optimaal qua resolutie en compressie? Gebruik JPG voor foto’s en PNG voor andere afbeeldingen.
  • Bevatten uw pagina’s niet teveel tekst? Misschien kunt u content verdelen over meerdere pagina’s?
  • Zijn er overbodige functionaliteiten, plugins of widgets die u kunt (laten) verwijderen?

Of nog een stap verder: misschien biedt een content delivery network soelaas?

Wat kan uw webbouwer doen?

Alle programmeercode moet zo optimaal mogelijk ingericht worden. Een goede webbouwer houdt hier tijdens de ontwikkelfase al rekening mee, maar omdat technologieën altijd aan verandering onderhavig zijn, is het slim om deze optimalisatie regelmatig te laten controleren.

De webbouwer kan de technische checklist gebruiken om te controleren of de code werkt zoals zou moeten.

Functionele testen

Zodra uw ontwikkelaar het groene licht geeft, kunt u de functionaliteiten en usability van uw website evalueren. Of beter gezegd: laten evalueren!

In de praktijk zult u misschien zelf de eerste tester zijn, maar er is in deze fase niets zo waardevol dan de bevindingen van een testgroep. Zorg daarom dat u deze groep al in een zo vroeg mogelijk stadium heeft gevormd en dat deze op de hoogte is gehouden van de status van uw project, zodat ze weten wanneer er iets van hen wordt verwacht.

Bij voorkeur is uw testgroep een dwarsdoorsnede van uw doelgroep, maar mocht u daar nog niet genoeg inzicht in hebben, zorg dan voor een zo gemêleerd mogelijk gezelschap.

Om zinnige conclusies te kunnen trekken, bestaat uw testgroep uit minimaal 20 personen. Lukt het u niet om zelf een testgroep samen te stellen, denk dan aan het inhuren van een respondentenbureau.

Ik deel de diverse soorten testen altijd op in 2 categorieën: gebruikstesten en conversietesten. Via gebruikstesten peil ik de meningen over de website, via conversietesten schat ik in hoe iets anders of beter kan.

Gebruikstesten

Flitstest

De flitstest is eenvoudig van opzet, maar ideaal om de eerste indruk te testen: laat een webpagina slechts 5 seconden zien en stel de volgende vragen:

– Waar gaat deze pagina over?
– Wat denkt u dat dit bedrijf/instelling/persoon doet?
– Is er een duidelijke punt waar u naartoe getrokken werd?
– Werd er actie van u verwacht?
– Zag u het logo?
– Wat herinnert u zich allemaal?

Bladertest

De bladertest is vrijblijvender; laat dit keer de testpersonen rustig door de website bladeren en overal de tijd voor nemen. Stel vervolgens in de trant van:

– Wat doet het bedrijf nu werkelijk?
– Wat vindt u van de vormgeving?
– Wat vindt u van de indeling?
– En zeker niet onbelangrijk: wat mist u in deze website?

Usabilitytest

Geef de bezoeker een opdracht, bijvoorbeeld het kopen van een artikel en vraag:

– Hoe lang duurde het hele traject?
– Hoe makkelijk was het?
– Wat was de click-flow oftewel: hoeveel kliks waren er voor nodig?
– Hoe kan het beter?

Na het afronden van bovenstaande drie testen, is het zinvol om vragen te stellen over het algemene Internetgebruik om zo een vergelijking te kunnen maken.

Indien het budget het toelaat, kunt u tijdens de gebruikstesten tegelijkertijd het kijkgedrag (eye tracking) en de muisbewegingen van de testpersonen volgen. Op deze manier kunt u die gebieden van uw website in kaart brengen die het meeste aandacht opeisen. We noemen dergelijke gebieden heatmaps.

Eye tracking vereist speciale hardware die de bewegingen van iemands ogen opneemt. Er zijn een aantal gespecialiseerde bedrijven in Nederland.

Muisbewegingen kunnen worden gevolgd door inbouwen van een stukje software in uw website. Een bedrijf als Mouse Flow (dat ook een gratis abonnement aanbiedt) houdt zich bezig met deze techniek.

Conversietesten

A/B-test

Met de A/B-test toont u twee verschillende versies (versie A en versie B) van een bepaald element op een webpagina en kijkt u welke tot een betere interactie van de testpersonen leidt.

Multivariate test

Multivariate tests gaan een stap verder en laat meerdere veranderde elementen tegelijkertijd zien, dus eigenlijk compleet verschillende versies van een pagina.


Referenties op deze pagina:
Over content
Over hosting
De ontwikkelfase
Website Speed Test
Google Pagespeed
De technische controle van uw website
Technische checklist
Over usability
Niet zelf testen!
Bedrijven gespecialiseerd in eye tracking
De website van Mouse Flow

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *