Communiceren met specialisten

Het opleveren van uw digitale project valt of staat met de communicatie met specialisten.

Ik heb me laten vertellen dat deze interactie als een drempel kan worden ervaren; de klant en de specialist begrijpen elkaar niet, de klant laat zich overrompelen, de specialist gaat te veel zijn eigen gang etcetara.

Als er geen klik is tussen u en de specialist(en), is uw project gedoemd te mislukken. Of het levert u in ieder geval een nare ervaring op. En natuurlijk zijn niet alle problemen te vermijden, maar om zoveel mogelijk voorbereid te zijn, vindt u hieronder een aantal tips:

Verdiep u

Als u een idee heeft voor een digitaal project, zorg dan dat u zich inleest in de materie. U hoeft geen expert te worden, maar u moet wel globaal weten wat de mogelijkheden zijn.

Overleg daarom met mensen met kennis van zaken zoals bevriende ondernemers. Probeer antwoorden op uw vragen te vinden door te zoeken op het Internet. Lees eventuele handleidingen door. Verzamel materiaal dat u op uw website wilt gaan gebruiken zoals hoge resolutie foto’s.

Hoe meer kennis u vergaart, hoe makkelijker de communicatie zal verlopen en des te minder tijd zal de specialist in rekening hoeven te brengen.

Aan de planning houden

Uiteraard dienen beide partijen zich aan de planning te houden.

Zorg daarom dat u op tijd reageert op de offerte van de specialist, zodat deze zijn agenda vrij kan maken voor uw project. Als u akkoord gaat met de offerte, vraag hem of haar dan ook een indicatie te geven van de planning.

Verwacht niet dat de specialist morgen voor u aan de slag kan. Een goede specialist heeft het druk en het is geen goed plan om uw eigen achterstand bij een ander neer te leggen.

Respecteer elkaars kennis

U bent de expert op uw vakgebied. De digitale specialist dient dat te erkennen. Maar dat geldt andersom natuurlijk ook.

Probeer daarom zoveel mogelijk de volgende uitspraken te vermijden:

1) “Het zal wel iets kleins zijn…”
Zolang u niet over vakinhoudelijke kennis beschikt, kunt u dit niet beoordelen. Voor de specialist klinkt dit alsof u niet voor wijzigingen wilt betalen.

2) “Maar IK vind dat leuk…”
Natuurlijk bent u de uiteindelijke beslisser wat betreft het eindproduct. Maar een goede specialist houdt altijd rekening met zijn klants klanten, met andere woorden: allereerst moet uw doelgroep het handig vinden.

En lest best:

3) “Hij doet het niet…”
De techneut heeft meer informatie nodig om uw probleem op te kunnen lossen. Probeer daarom zo veel mogelijk uit te leggen hoe u bij de niet werkende website terecht kwam.

  • Werkt uw verbinding naar behoren? Probeer eens een andere website.
  • Werkt uw browser naar behoren? Probeer eens te refreshen.
  • Werkt de hele website niet of alleen een bepaalde pagina? Wat is dan de URL van die pagina? (Techneuten horen liever URL’s dan paginanamen!)
  • Krijgt u een foutmelding in beeld?

Meer weten?

Heeft u hulp nodig bij de communicatie met specialisten en andere experts? Misschien is de workshop “De techneutenfluisteraar” iets voor u….

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *