Customer journeys

Een customer journey is het traject dat een klant aflegt om tot een bepaald doel te komen. Dat doel is bijvoorbeeld het doen van een nieuwe aanschaf. Customer journey mapping is het visualiseren van dit proces; vanuit het perspectief van de klant en via alle mogelijke kanalen.

Bij voorkeur wordt uw website al betrokken vanaf het moment dat een klant zich geïnspireerd voelt om iets aan te schaffen. Vervolgens moet uw website het zo makkelijk mogelijk maken dit doel te bereiken.

Customer Journey Mapping

Hoewel customer journey mapping niet nieuw is, heeft de komst van allerlei digitale kanalen zoals mobiel internet deze analysemethode nieuw leven ingeblazen. Het kan dienen om bestaande websites te verbeteren, maar ook om u als ondernemer al in de ontwerpfase van een nieuwe website de juiste keuzes te laten maken.

Benamingen

Customer journey mapping wordt ook wel customer experience mapping, customer lifecycle mapping, customer activity mapping of customer sketchboarding genoemd.

De Australische Mel Edwards is een absolute expert op het gebied van customer journeys en begeleidt haar ontwerpproces altijd met uitgebreide weergaven.

Klantkennis

Customer journey mapping werkt het beste als deze is toegespitst op een bepaald deel van uw doelgroep. De meest betrouwbare resultaten verkrijgt u daarom als u genoeg kennis van uw klant heeft. Deze informatie kunt u achteraf hebben verzameld, maar ook door middel van doelgroepanalyse.

U bepaalt zelf hoe uitgebreid of compact u de customer journey weergeeft of welke vorm deze heeft. Kijk voor meer inspiratie eens op deze pagina van Frankwatching.


Referenties op deze pagina:
De ontwerpfase
Weblog van Mel Edwards
Over empathy mapping
Frankwatching over de customer journey

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *