Praktijkfase: meten en verbeteren

Meten is weten!

Een verhoogde omzet kan een uitstekende graadmeter zijn voor een goed functionerende website. Maar om te achterhalen welk deel van de verbetering uit welk deel van de website komt, moet u de statistieken van uw website analyseren. Statistieken kunnen achteraf of realtime worden gegenereerd.

Met een loganalyzer importeert u de logbestanden van uw website nadat deze zijn aangemaakt. Omdat dit altijd achteraf gebeurt, zit hier altijd een vertraging in. Hoe groot die vertraging is, hangt af van hoe vaak uw provider de logbestanden roteert.

Als u het gebruik van uw website realtime wilt meten kunt u daarvoor een (meestal) online statistiekenpakket voor kiezen.

Deze vereisen dat u een stukje programmeercode verwerkt in elke pagina die u wilt meten. Op het gebied van realtime statistieken heeft wederom Google een grote vinger in de pap met Google Analytics.

Statistieken

Om statistieken beter te kunnen begrijpen, moet u een aantal begrippen en basistechnieken kennen.

visits en visitors

Een bezoek (visit) is elke keer dat een website bezoek krijgt van een browser (visitor) of een zoekmachine. Op basis van hun IP-adres worden bezoekers als uniek (unique visitors) beschouwd.

Als iemand met hetzelfde IP-adres binnen een tijdspanne van 20 minuten nog een keer dezelfde website benadert, telt dit als een en dezelfde bezoeker. Het aantal visits (door Google ook wel sessies genoemd) wordt daardoor niet verhoogd.

Als iemand binnen 24 uur met pauzes langer dan 20 minuten meerdere malen uw website bezoekt, telt dit als terugkerende bezoeker. Dit verhoogt wel het aantal visits.

pageviews

Pageviews of impressies refereren aan het totale aantal keer dat de diverse webpagina’s zijn bekeken. Hierbij worden alleen de pagina’s zelf gemeten, niet de onderdelen van die pagina.

Als ook deze onderdelen gemeten worden, dan spreekt men over hits, met andere woorden: een hit is elke keer dat een browser een bestand ophaalt van een webserver, ongeacht welk soort bestand dat is.

Omdat u het aantal hits van uw website makkelijk zelf kunt beïnvloeden (want hoe meer afbeeldingen of filmpjes u gebruikt, hoe hoger de teller), heeft deze eenheid eigenlijk geen betekenis meer.

referrers

Referrers zijn de bronnen van herkomst van het bezoek aan uw website. Dit kunnen andere pagina’s zijn die naar uw website linken, maar ook zoekmachines, advertentienetwerken en nieuwsbrieven.

Als er geen referrer bekend is, dan heet dat een direct visit. Zo’n rechtstreeks bezoek vindt plaats als iemand de URL van uw website rechtstreeks intypt in zijn browser of deze aanroept vanuit zijn bewaarde favorieten (bookmarks).

Statistiekprogramma’s meten nog veel meer dan alleen visitors, pageviews en referrers. Denk hierbij aan de tijd die uw bezoekers spenderen, de piek- en daluren op uw website, de gebruikte browsers en schermresoluties en foutmeldingen.

Welke van al deze gegevens voor u als exploitant het interessants zijn, wordt bepaald door interpretatie:

  • Heeft u veel terugkerende bezoekers? Dan heeft u waarschijnlijk vaak wisselende content op uw website.
  • Zijn uw referrers vaak social media websites? Dan worden uw berichten blijkbaar goed gedeeld.
  • Heeft u veel unieke bezoekers? Dan heeft u een populaire website! Die populariteit ziet u hopelijk terug in het aantal bestellingen.
  • Ronden veel bezoekers hun bestelling niet af? Dan is er iets mis met de customer journey.
  • Komen u bezoekers veelal uit een andere regio dan waar u gevestigd bent? Dan wordt het misschien tijd om een regionale campagne op te zetten.
  • Blijven uw bezoekers slechts enkele seconden op uw website (de bounce rate is te hoog)? Dan is wellicht uw content niet interessant genoeg of trekken uw zoektermen de verkeerde bezoekers.
  • Ziet u veel 404-meldingen (niet gevonden pagina’s)? Onderneem actie, want deze zijn funest voor uw reputatie en kunnen de positie in de zoekresultaten verzwakken.

Alle wijzigingen opslaan?

Zoals u reeds bij het hoofdstuk Content toevoegen en onderhouden op het hart gedrukt werd, moet u doorlopend uw website analyseren en verfijnen.

De conclusies die u trekt uit uw statistieken kunnen u helpen nieuwe stappen te zetten op het gebied van uw zoekmachineoptimalisatie. Google Analytics haakt hierop in dat het doen van suggesties.

Welke wijziging u ook aanbrengt in uw website, laat deze altidj opnieuw evalueren, bij voorkeur via het gebruik van een testserver.

Bij ingrijpende wijzigingen kunt u het SOOEP-traject opnieuw opstarten om het hele proces te doorlopen.


Referenties op deze pagina:
Over Google Analytics
Wat is een IP-adres?
Wat is een browser?
Over customer journeys
Over zoekmachineoptimalisatie
Content toevoegen en onderhouden
De evaluatiefase
de SOOEP-methode

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *