Maak uw website zo vindbaar mogelijk

Criteria om goed gevonden te worden

We noemen de links die een zoekmachine toont bij een zoekopdracht (organische) zoekresultaten. Bijna 70% van zoekmachinegebruikers klikt op de bovenste link en slechts 6% op nummer 2 en 3.

Het is dus van levensbelang voor uw website dat de pagina’s ervan zo hoog mogelijk in de resultaten terecht komen. Als uw pagina’s niet goed vindbaar zijn, bestaat uw website alleen voor familie en vrienden.

Hiertoe moeten vier stappen worden genomen:

  1. Uw webbouwer moet ervoor zorgen dat de pagina’s van uw website zo zijn geprogrammeerd dat zoekmachines deze optimaal kunnen doorzoeken..

  2. Zoekmachines moeten weten dat uw site bestaat. Dit gebeurt automatisch als ernaartoe wordt gelinked vanaf een andere website, maar u kunt uw website ook handmatig aanmelden. Meer informatie en URL’s vindt u hier.

    Zodra een zoekmachine op de hoogte is van het bestaan van uw website, gaat deze geïndexeerd worden. Dat wil zeggen dat een deel van de inhoud van elke losse webpagina wordt opgeslagen in de database.

  3. U dient u er nu blijvend voor te zorgen dat u op de juiste zoekwoorden wordt gevonden. Het bepalen van deze woorden en hun posities binnen de webpagina’s van uw website noemen we zoekmachineoptimalisatie of s.e.o. (search engine optimalization).

  4. Naast zoekmachineoptimalisatie moet u regelmatig aan linkbuilding doen, het genereren van binnenkomende links naar uw website toe.

Er bestaan geen verborgen geheimen die er voor kunnen zorgen dat u op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht komt. Uw positie wordt alleen maar verbeterd (“hoger in Google“) als u bereid bent tijd te investeren in een constante analyse van uw website (stap 3) en het bekend maken daarvan (stap 4).

Natuurlijk kunt u deze activiteiten uitbesteden, maar ga niet in zee met partijen die beweren dat u binnen een week op nummer 1 staat. Deze gebruiken namelijk methodes die er op de langere duur voor kunnen zorgen dat uw website op een zwarte lijst wordt geplaatst. Deze methodes vallen onder de noemer “black hat s.e.o.” of spamdexing.

S.E.O.

De theorie achter zoekwoorden

Vanwege het belang van uw zoektermanalyse, moet tijdens het (laten) schrijven van uw teksten al over deze woorden nadenken. Deze pagina van de Alphamegahosting Sitecoach kan u daarbij helpen.

Gewicht van uw zoekwoorden

Het gewicht en daarmee het belang van zoektermen wordt bepaald door de volgende factoren:

  • Prominence
  • Proximity
  • Density
  • Frequency

Prominence

Met prominence wordt gerefereerd aan hoe prominent uw zoekwoorden aanwezig zijn op een pagina.

De prominentie wordt bepaald door waar de zoekwoorden zich bevinden. Er zijn namelijk diverse posities in een webpagina waar u deze kwijt kunt. Welke daarvan de meest winstgevende is, blijft een punt van discussie onder s.e.o.-experts.

Idealiter onderhoudt u zelf uw website en bepaalt u dus ook op welke posities de zoektermen zich bevinden. Mocht u het onderhoud uit handen hebben gegeven of voorziet uw content management systeem niet in deze functionaliteit, raadpleeg dan uw webmaster.

De posities binnen een webpagina zijn:

  • titel
    U ziet de titel van een webpagina links bovenaan in uw browser. De paginatitel is tevens wat Google toont als titels van de zoekresultaten (de blauwe, dikgedrukte zinnen).

    Dit paginatitel lijkt dus een ideale plek om uw bedrijfsnaam en/of -slogan in te plaatsen, maar hoeveel Internetgebruikers zullen op de naam van uw (nieuwe) bedrijf zoeken?

    Zorg dat elke paginatitel unieke zoekwoorden gebruikt, maar maak de titel niet langer dan 65 karakters.

  • description metatag

    De description metatag kunt u gebruiken om een omschrijving van een pagina te maken van maximaal 255 karakters. Zorg dat ook deze omschrijving voor elke pagina uniek is.

  • keywords metatag
    In de keywords metatag kunt u losse, komma-gescheiden woorden kwijt. Het maximaal aantal karakters dat u mag gebruiken is 1024, inclusief spaties en komma’s. Een goed gebruik is maximaal 20 woorden en maximaal 250 karakters.

    Zorg dat de zoekwoorden die u hier toevoegt ook terug komen in de paginabody (zie hieronder).

    Hoewel de consensus is dat Google de keywords metatag negeert, kan het geen kwaad om deze tag toch van inhoud te voorzien. Andere zoekmachines kijken namelijk wel naar de keywords tag en wie weet Google volgende week ook wel!

  • body
    De body is de plek waar u uw eigenlijke tekstuele inhoud (ofwel content) plaatst.

    Hoe hoger de body binnen de structuur van een pagina staat, des te relevanter deze door zoekmachines wordt gezien. Hoe hoger een bepaald zoekwoord weer binnen de body staat, des te relevanter dat woord. Uw webbouwer moet ervoor zorgen dat de content niet te veel “naar beneden wordt geduwd” binnen de paginastructuur.

    Zoekmachines houden rekening met het gebruik van koppen (headings) binnen de body. Deze zijn die in aflopende volgorde belangrijk zijn; kop 1 is belangrijker dan kop 2 etc. Een bijkomend voordeel is dat door het gebruik van de koppen de overzichtelijkheid van uw pagina verbetert.

    Zorg vervolgens dat uw zoektermen voorkomen in de eerste en laatste zin van de content.

  • URL
    Niet alleen uw domeinnaam speelt een rol binnen zoekmachineoptimalisatie, ook de naamgeving van uw pagina’s weegt mee.

    Met andere woorden: “tweedehands.fietsen.html” scoort beter dan “index2.html”. Zorg dus dat uw content management systeem en/of uw webbouwer altijd URL’s vormen waarin uw zoektermen zijn verwerkt!

    Zoekmachines negeren zowel de extensie van de bestandsnaam als ook het verschil tussen hoofd- en kleine letters. Ze maken echter wel onderscheid tussen een underscore en een dash (koppelteken); “tweedehands_fietsen” is één (zoek)woord, “tweedehands-fietsen” zijn er twee.

Proximity

Internetgebruikers zoeken vaak met meerdere woorden. Deze woorden hebben meer belang als ze dichter bij elkaar staan. Dit noemen we proximity.

Als u niet alleen tweedehands fietsen verkoopt, maar hier ook garantie op geeft, zorg dan dat de woorden “fiets”, “tweedehands” en “garantie” op één en dezelfde pagina voorkomen EN zo dicht bij elkaar staan.

Density

De keyword density omschrijft het percentage dat een zoekwoord voorkomt ten opzichte van andere geïndexeerde woorden. Meestal wordt een leidraad van 5% aangehouden.

Frequency

Volgens de geruchten minder zwaar wegend dan de density, is de keyword frequency; het absolute aantal keer dat een zoekwoord voorkomt.

Door een recente wijziging in Google’s berekenmethode, is het voortaan zaak om een pagina altijd voor 1 zoekwoord te optimaliseren, niet voor meerdere. Gebruik daarom ook synoniemen in uw tekst.

Via Google Trends kunt u achterhalen welke zoektermen populair zijn en vervolgens kunt u verifiëren of u een bepaalde pagina heeft geoptimaliseerd voor een bepaald zoekwoord.

Uw content en het gebruik van zoekwoorden

Wees doelgroepgericht

Blijf denken als een bezoeker, niet als een zoekmachine en probeer uw zoektermen niet te geforceerd toe te passen. Een zoekterm zou nooit leidend moeten zijn in uw zinsopbouw, ongeacht wat de meeste s.e.o.-experts beweren. Zorg voor duidelijke teksten, opmaak en (hiërarchische) structuur.

Sinds 2011 waardeert Google webpagina’s van lage kwaliteit lager dan pagina’s waar aandacht aan is besteed en die vertrouwen uitstralen. Om deze kwaliteit te kunnen beoordelen, gebruiken ze een combinatie van echte testpersonen en kunstmatige intelligentie. Lees hier meer over kwaliteitspagina’s.

Wees realistisch

Gebruik geen onmogelijke zoekwoorden die zo uniek zijn dat zij theoretisch een hoge score opleveren, maar waar in de praktijk nooit op gezocht gaat worden.

Gebruik de locatie

Google houdt rekening met waar iemand die zoekt zich bevindt. Het loont dus de moeite om ook uw vestigingsplaats te verwerken in uw zoekwoordstrategie.

Vermijd stuffing

Overdaad schaadt: uw pagina overladen met een en hetzelfde zoekwoord heet keyword stuffing of keyword spamming en levert strafpunten op. Uiteraard worden ook pagina’s met te veel advertenties of suggestieve teksten ook niet gewaardeerd.

Wil u dat Google bepaalde delen van een pagina vermijdt, sluit dan zogenaamde boilerplate content uit.

Belangrijkste informatie eerst

Zorg dat de belangrijkste content zichtbaar is zonder dat er gescrolled hoeft te worden. Dit wordt informatie above the fold of above the scroll genoemd.

Ruim 70% van al uw bezoekers wil of kan namelijk niet scrollen, dus belonen zoekmachines u als u daar rekening mee houdt.

Geen dubbele content

Zorg dat u websites geen pagina’s bevat met (vrijwel) dezelfde content. Plagieer uzelf ook niet door content te herschrijven met alleen maar synoniemen.

Soms genereert een cms pagina’s die op verschillende manieren te benaderen zijn. Om te voorkomen dat Google dit als dubbele content beschouwt, moet u de canonical tag toevoegen aan uw pagina’s. Vraag uw webbouwer om hulp.

Pagina’s in meerdere talen zijn geen probleem, zolang Google vindt dat de vertaling handmatig is gedaan en er aandacht is besteed aan de inhoud.

Gebruik geen tussenpagina’s

Tussenpagina’s (of doorway pages of bridge pages) zijn pagina’s die alleen maar zoektermen bevatten en bij het oproepen ervan (automatisch) doorlinken naar de pagina waar het om draait. Dit is niet alleen irritant voor uw bezoekers, maar het wordt ook bestraft door Google. Een landingspagina waarop u adverteert met een (tijdelijke) actie is uiteraard wel toegestaan.

Vermijd verborgen teksten

Voorheen gebruikten webmasters vaak verborgen zoekwoorden, door bijvoorbeeld woorden in witte letters op een witte achtergrond te plaatsen of door onzichtbare commentaren te gebruiken.
Dergelijke achterhaalde technieken zullen eerder strafpunten opleveren dan dat u er voordeel van heeft.

Tekst heeft de voorkeur

Veel foto’s of andere decoratieve afbeeldingen op uw pagina zorgt dan misschien voor een aantrekkelijke vormgeving, zoekmachines kunnen de inhoud van grafisch materiaal niet lezen; zoekmachines lezen tekst! Voor Flash en Javascript geldt hetzelfde, ga hier spaarzaam mee om.

Enkelvoud of meervoud?

Statistisch gezien zoeken mensen vaker op “fietsen” dan op “fiets”.

Lidwoorden en bijwoorden

Het heeft geen zin om lid- en bijwoorden als onderdeel van uw keyword analyse op te nemen, want deze worden door de meeste zoekmachines genegeerd.

Let op spelling

Hoofd- en kleine letters maakt niets uit. Expres een woord fout spellen zou kunnen werken, mits u deze foutieve spelling blijft herhalen in verband met de keyword frequency.

Maak uw pagina’s niet te zwaar

Snelheid wordt beloond! Hoe sneller uw pagina laadt, hoe beter deze wordt beoordeeld door zoekmachines.

Dus optimaliseer uw afbeeldingen en maak uw teksten niet te lang.

Maak uitgebreide hyperlinks

Gebruik bij het aanmaken van hyperlinks zoveel mogelijk de extra title-tag voor een duidelijke omschrijving. Probeer ook de tekstuele beschrijving uitvoeriger te maken dan alleen de URL. Bijvoorbeeld: “fietsenwinkel Jansen in Amsterdam” in plaats van alleen “www.fietsenwinkel.nl”.

U kunt deze online validator gebruiken om dit te controleren.

Voeg beschrijvingen aan afbeeldingen toe

Als uw afbeelding meer betekenis heeft dan alleen decoratief, kunt u zowel een alt-tag als een title-tag toevoegen.

De alt-tag is eigenlijk bedoeld voor bezoekers die geen afbeeldingen willen of kunnen zien, maar wordt ook door zoekmachines gebruikt. De title-tag heeft dezelfde functie als die bij hyperlinks. Maak de tags verschillend met het oog op keyword stuffing.

Sinds geruime tijd verzamelt Google informatie over afbeeldingen om ze doorzoekbaar te maken via Google Images. De index van Google Images wordt gevuld met woorden uit de alt-tags alsmede uit “woorden rondom de afbeelding” zoals Google het zelf omschrijft.

Binnenkomende links

Simpel gezegd komt het er op neer, dat u punten krijgt voor elke link naar een van uw webpagina’s toe. Binnenkomende links worden in het Engels incoming links of inbound links genoemd. De punten voor alle links naar uw website worden bij elkaar opgeteld en dat leidt tot een rapportcijfer oftewel pagerank.

De pagerank is een uitvinding van Google, maar andere zoekmachines werken met een soortgelijke methodiek; Yahoo heeft bijvoorbeeld de Web Rank. Hier vindt u uitleg over hoe Google’s pagerank wordt berekend.

Criteria voor binnenkomende links

Binnenkomende links kennen een aantal criteria die bepalen of ze waarde hebben:

Populariteit

Google kijkt allereerst naar het totaal aantal binnenkomende links. Dit wordt linkpopulariteit genoemd.

Hierbij wordt gelet op de snelheid waarmee uw website deze links vergaart. Langzaam maar zeker is beter dan heel veel binnen korte tijd, want dat is verdacht.

Relevantie

De binnenkomende links dienen daarnaast zoveel mogelijk relevant te zijn. In theorie betekent dit: een link op de website van Microsoft heeft niet zoveel waarde voor een rijwielhandel. Of in de nabije toekomst moeten er scooters op de markt komen, waarvan de boordcomputer op Windows draait…

Kwaliteit

Een derde criterium is de kwaliteit van een link. Die wordt door een aantal factoren bepaald:

  • de hoogte van de pagerank van de linkende pagina. Hoe hoger die pagerank is, des te meer waarde heeft de binnenkomende link.
  • het totaal aantal links op de linkende pagina. De kans dat een bezoeker uw link aanklikt, is immers omgekeerd evenredig aan het totaal aantal links op die pagina. De positie van de geplaatste link speelt ook een rol; hoe beter in beeld, hoe meer er geklikt wordt.
  • de beschrijving van uw link op de linkende pagina. Wordt in de beschrijving van uw link alleen uw URL genoemd of staat er een goede, uitvoerige beschrijving?
  • het karakter van de linkende pagina. Als de pagina niet tot een website “met een slechte naam” behoort verhoogt dat de zogenaamde trustrank van uw website, welke weer effect heeft op de pagerank.

Het komt er dus op neer dat u ervoor dient te zorgen dat er zoveel mogelijk links vanaf betrouwbare, relevante websites naar uw webpagina’s bestaan. Ook de interne links van uw eigen website wegen daarin mee, hoewel minder zwaar dan externe binnenkomende links.

Wissel nooit lukraak links met andere websites uit, enkel en alleen om het aantal links te verhogen. Zoekmachines kunnen hier misschien (tijdelijk) gevoelig voor zijn, voor uw doelgroep is het zeer irritant. Kwaliteit weegt zwaarder dan kwantiteit.

Volgens diverse bronnen wordt er bij Google namelijk ook gekeken naar:

  • leeftijd: wanneer is een link geplaatst?
  • verandering: is de link gewijzigd in de loop der tijd?
  • diversiteit: gaan alle binnenkomende links naar uw homepage of naar verschillende pagina’s? Hebben deze links allemaal dezelfde beschrijving of verschillende?

Linkbuilding

Voordat er spontane binnenkomende links naar uw website ontstaan, kunt u zelf via diverse websites naar uw eigen pagina’s linken. Kies daarbij zoveel mogelijk voor gratis websites en websites die geen link terug eisen. Voorbeelden hiervan zijn:

web directories

Web directories zijn websites met uitvoerige overzichten van URL’s, onderverdeeld in categorieën (b.v. geld, wonen, werken etc.) of uitgesplitst per regio.

In Nederland kennen we dit bijvoorbeeld in de vorm van bedrijvengidsen. Deze zijn niet altijd gratis, maar sommige gidsen hebben wel hoge bezoekersaantallen.

Voorbeelden:
DMOZ
Startpagina
Nationale bedrijvengids

social networks

U kunt op alle social media waar uw doelgroep aanwezig is een profiel en/of een (bedrijfs)pagina aanmaken.

Niet alleen kunt u daar nieuwsberichten plaatsen die verwijzen naar uw website, elke keer als u een bericht liked of een persoon volgt, wordt er een link terug naar uw profiel geplaatst.

Voorbeelden:
Google+
Facebook

forums en platforms

Er bestaan vele websites waar u vragen kunt stellen en antwoorden kunt geven. Schroom niet om u in vakgerelateerde discussies te mengen en uzelf te profileren.

Voorbeelden:
goeievraag.nl
Het forum van Radar

vraag en aanbod sites

Grote groepen mensen zijn inmiddels bekend met websites waar geboden kan worden op nieuwe of tweedehands spullen zoals veilingsite Ebay. De diverse marktplaatsen richten zich daarnaast ook op de vraag naar goederen of diensten, zodat u actief op zoek kan gaan naar nieuwe klanten.

Voorbeelden:
Ebay
Vakantieveiling
Marktplaats

prijsvergelijkers

Websites waar consumenten producten kunnen vergelijken zijn voor u als ondernemer vrijwel nooit gratis, maar zij kennen wel een enorm aantal gebruikers. En Google Shopping toont gevonden producten naast de organische zoekresultaten!

Meestal vragen deze websites een vergoeding per aangeboden product, dus u kunt er ook voor kiezen om alleen een bepaald deel van uw assortiment (bijvoorbeeld de collectie van vorig jaar) op te nemen.

Voorbeelden:
Google Shopping
vergelijk.nl
beslist.nl

cashback en kortingsites

Via cashback sites kunnen klanten tegoeden opbouwen door te producten aan te schaffen bij aangesloten webwinkels. Deze tegoeden worden betaald uit de commissie die een dergelijke website ontvangt in haar rol als intermediair.

Kortingsites zoals Groupon of Marktplaats Aanbieding bieden consumenten de mogelijkheid om al dan niet tijdelijk producten tegen een gereduceerd bedrag aan te schaffen.

Ook deze sites zijn voor u als ondernemer niet kosteloos.

Voorbeelden:
Acties.NL
Spaarcentje
shopkorting.nl
Groupon

Adverteren

Betaalde links

Om betaalde links naar uw website te genereren, kunt u ervoor kiezen om een advertentie te laten plaatsen op een website waarvan het onderwerp aansluit bij uw doelgroep. Deze advertentie wordt tijdens een bepaalde periode getoond en kan de vorm hebben van banner, een editorial of zelfs een schermvullende presentatie.

Betaalde u digitale advertenties vroeger meestal op basis van het aantal weergaves (CPM of costs per mille), tegenwoordig wordt vaker het pay-per-click (PPC) advertentiemodel gebruikt. U betaalt daarbij voor elke klik op uw advertentie, waarbij u zelf het bedrag per klik bepaalt.

Hoe meer geld u over heeft voor een klik, des te groter de kans is dat deze wordt getoond bij de zoektermen die u heeft opgegeven.

Advertentienetwerken

Op basis van het ppc-model zijn netwerken ontstaan van adverteerders enerzijds en affiliates anderzijds. Adverteerders maken gebudgetteerde campagnes met advertenties en affiliates tonen deze advertenties op hun websites of in hun applicaties en ontvangen daar een vergoeding voor.

Daarnaast vindt u de advertenties vaak ook boven of naast de organische zoekresultaten van de desbetreffende zoekmachine. Hoewel u ppc-advertenties kunt gebruiken om binnenkomende links naar uw website aan te maken, zijn deze advertenties onafhankelijk. Zij beïnvloeden dus niet uw pagerank.

Google zoekresultaten

Microsoft heeft dit geïmplementeerd via Bing Ads/Pubcenter en Google via Google Adwords/AdSense. Inmiddels kennen ook social networks als Facebook soortgelijke functionaliteiten.

Ik klik zelf niet vaak betaalde zoekresultaten aan, omdat hun positie allereerst wordt bepaald door de financiële investering van de eigenaren van de achterliggende websites. Organische zoekresultaten worden louter getoond op basis van inhoud en sluiten daarom beter aan bij mijn zoekopdracht.

Help zoekmachines een handje

Sitemaps

Om duidelijk te maken aan zoekmachines welke pagina’s uw website kent, kunt u gebruik maken van XML Sitemaps. Deze verhogen uw positie niet, maar zijn een hulpmiddel om uw website op de juiste manier te indexeren.

Structured data

Een hulpmiddel dat wel uw positie verbetert, is structured data in de vorm van bijvoorbeeld rich snippets. Via structured data vertelt u de zoekmachine waar de pagina’s eigenlijk over gaan.

Techniek

Zoals eerder gezegd wordt snelheid beloond door zoekmachines. Snellere hosting en geoptimaliseerde code dragen hier ook aan bij.

In de strijd om de gebruiker te plezieren, deelt Google tegenwoordig ook punten uit:

  • als uw website ook een mobiele variant kent
  • als uw webwinkel via een beveiligde verbinding (https) benaderd kan worden

De resultaten van s.e.o. meten

Om het effect van uw s.e.o.-strategie te meten, zijn er letterlijk honderden websites waar u het aantal inkomende links kan zien of uw positie in de diverse zoekmachines. Veel van deze tools zijn – met name wat betreft zoekwoorden – gericht op de Amerikaanse markt.

Langzaam maar zeker ontstaan er meer initiatieven die meerdere gegevens tegelijk analyseren en daarbij soms ook rekening houden met internationalisatie zoals:

Lipperhey
Majestic
AHrefs
Checkpagerank
Free Webmaster Tools
Test everything!
Search Engine Genie


Referenties op deze pagina:
De doorzoekbaarheid van uw website
Aanmelden van uw website
Hoe werkt een zoekmachine?
Over content
Alphamegahosting Sitecoach
Over domeinnamen
Over Google Trends
De website van Instant Position
Over kwaliteitspagina’s
Over boilerplate content
de online Webcheck
Search Engine Genie
Over pagerank
Over trustrank
DMOZ
Startpagina
Nationale bedrijvengids
Google+
Facebook
De website van goeievraag.nl
Het forum van Radar
Google Shopping
De website van vergelijk.nl
De website van beslist.nl
De website van Spaarcentje
De website van shopkorting.nl
De website van Groupon
Over Bing Ads en Pubcenter
Over Google Adwords en AdSense
Over XML Sitemaps
Over structured data
Over de canonical tag
De website van Lipperhey
De website van Majestic
De website van AHrefs
De website van Checkpagerank.Net
Free Webmaster Tools
Test everything!

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *