Word een autoriteit

Ik raad klanten altijd aan om hun deskundigheid zoveel mogelijk te verspreiden.

Dit levert namelijk niet alleen directe klanten op, ook zal de content van uw webpagina’s en social media steeds vaker gedeeld worden. Dit draagt weer bij aan de vindbaarheid van uw website.

Word een autoriteit

De persoonlijke benadering

Verwerf autoriteit op uw vakgebied op een zakelijke manier, maar met een persoonlijk tintje, zodat men de expert leert kennen.

Naast het plaatsen van keurmerken en recensies, toont u bijvoorbeeld ook uw eigen foto. Geef openheid over zaken en benader uw doelgroep informeel genoeg om deze aan u te binden. Vermeld altijd al uw contactgegevens en gebruik een vast telefoonnummer, ook als u een ZZP-er bent.

E-mail is van oudsher laagdrempelig middel om met uw doelgroep te communiceren. Correcte en tijdig beantwoorde e-mail geeft elke klant een goed gevoel.

Wees interactief

Chat

Een chat-functionaliteit biedt uw bezoekers de mogelijkheid snel vragen te stellen aan u en uw medewerkers.

Deze functionaliteit kunt u aanbieden op uw website, maar inmiddels begint ook WhatsApp hiervoor ingezet te worden.

Social media

Social media hebben ervoor gezorgd dat een gebeurtenis een nieuwsbericht wordt waarop vanuit allerlei hoeken een mening over wordt gegeven. Hoe meer hoeken dit zijn, hoe groter de kans dat een bericht viraal gaat.

Dit maakt social media – naast forums – bij uitstek geschikt om uzelf te profileren. Maak bij elke reactie duidelijk wie u bent en wat uw rol is. Ga zoveel mogelijk de dialoog aan en zorg daarbij dat het geen eenrichtingsverkeer van uw kant wordt.

Maak het makkelijk om uw content te delen (bijvoorbeeld via AddThis-buttons), maar hou scherp in de gaten wat er over uzelf wordt gezegd op social media. Omdat sociale berichten jarenlang op het Internet rondzwerven, is het uit het oogpunt van reputatiemanagement zaak dat u altijd reageert en daarbij niet censureert.

Lees hier meer over social media.

Blogs

Mensen maken graag deel uit van een groep. Een weblog is niet alleen ideaal om uw expertise te etaleren, het biedt ook de mogelijkheid om buitenstaanders aanvullingen op uw teksten te laten doen, de zogenaamde user-generated content.

Deze buitenstaanders kunnen reageerders en gastauteurs zijn, maar ook medewerkers van uw bedrijf. U kunt ook zelf relevante content van anderen delen, zelfs die van concurrenten.

Nieuwsbrieven

Vanwege alle regelgeving omtrent spam dacht ik lange tijd dat social media het gebruik van nieuwsbrieven langzaam maar zeker zou gaan verdringen. Maar in de praktijk lijkt e-mailmarketing nog steeds een van de meest gebruikte methodes om de klant te benaderen.

Het moge duidelijk zijn dat effect van uw nieuwsbrief valt of staat met de inhoud ervan.

Daarnaast moet u toestemming hebben om een nieuwsbrief te mogen versturen. Het is verboden om ongevraagd commerciƫle uitingen via e-mail te versturen, zelfs al heeft de klant ooit een van uw producten of diensten aangeschaft.

Geef daarom altijd een goede indruk van de inhoud van uw nieuwsbrief om iemand over de streep te trekken. Zet voorbeelden online en geef aan wat de frequentie is. Zorg dat iemand zich te allen tijde kan afmelden en maak duidelijk dat zijn of haar e-mailadres niet voor andere doeleinden gebruikt gaat worden.

RSS-feeds

In plaats van nieuwsbrieven lees ik zelf liever RSS-feeds. Dit zijn overzichtelijke, op datum gesorteerde weergaven van uw (nieuwe) content.

Deze weergaven bevatten links naar uw website en worden via een reader uitgelezen. Zo’n reader kan een stuk software zijn, maar ook een andere website.

RSS-feeds zijn eenvoudig door uw webbouwer aan te maken en een goed hulpmiddel om uw bekendheid te vergroten.

Beloon loyaliteit

In tijden van crisis wordt trouw prijsafhankelijk, dus beloon niet alleen uw klanten, maar ook uw volgers en diegenen die bijdragen aan uw content.


Referenties op deze pagina:
De vindbaarheid van uw website
Tips voor e-mail
Over social media
Over de OPTA-wetgeving
Over Cornelis Digitaal

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *