Strategische fase: wie en wat wilt u bereiken?

Wat, wie en hoe

In de strategische fase bepaalt u

  • de doelstelling van uw website: wat wilt u bereiken?
  • de doelgroep van uw website: wie wilt u bereiken?
  • de strategie: hoe gaat u de doelgroep en doelstelling samen laten komen?

In samenwerking met experts geeft u antwoord op de bovenstaande drie vragen. U kunt daarbij user stories gebruiken om uw wensen en vereisten (of eigenlijk die van uw doelgroep) vast te leggen.

U kunt in dit stadium reeds besluiten tot het kiezen van een domeinnaam die goed aansluit bij uw bedrijfsnaam of concept. Lees hier meer over het kiezen van een domeinnaam.

Strategische fase

Doelgroepanalyse

Om inzicht te verschaffen in uw doelgroep en haar wensen, moet deze een gezicht krijgen. Alleen dan kunt u vragen beantwoorden zoals “Wie wil ik bereiken? Hoe en waarom komen deze personen (terug) op mijn website? Hoe communiceert deze groep? Gebruikt deze groep vaker mobiele apparaten? Is deze doelgroep meertalig?“.

Een veelgebruikte methode om dit te bewerkstelligen is empathy mapping. Empathy mapping kan leerzaam zijn en tot snelle resultaten leiden. U kunt hier meer over deze manier van analyse lezen.

Focusgroep

Ook kunt u een focusgroep samenstellen. Officieel is een focusgroep een dwarsdoorsnede van uw uiteindelijke doelgroep. Ik gebruik een focusgroep echter meer als een “brainstormgroep“.

Juist omdat u nog geen goed beeld heeft van uw doelgroep, kunt u de interactie die ontstaat in een focusgroep gebruiken om die doelgroep vorm te geven.


Referenties op deze pagina:
Het kiezen van een domeinnaam
Empathy mapping
User stories
Focusgroepen

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *