Empathy mapping

Empathy mapping is een methode om u in uw doelgroep te verplaatsen. Deze methode is ooit ontwikkeld door het communicatiebedrijf XPLANE en wordt inmiddels over de hele wereld gebruikt om klantprofielen te definiëren.

Doelgroeppersona

Stel uw doelgroep voor als een persoon. Verbind vervolgens demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht aan deze persoon. Teken dit personage in het midden van een groot vel papier of gebruik de online versie daarvan.

Empathy mapping

Inlevingsvlakken

Deel de rest van het vel op in zessen en zet om het personage heen 4 vlakken:

  • Denken en voelen: wat denkt en voelt deze persoon? Wat beweegt hem? Wat gaat er in zijn hoofd om? Wat raakt hem? Wat zijn zijn aspiraties?
  • Horen: wat hoort deze persoon? Hoe wordt hij beïnvloed door zijn omgeving? Met wie werkt hij samen? Hoe vergaart hij informatie?
  • Zien: wat ziet deze persoon? In welk milieu leeft hij? Door wie wordt hij omringd? Welke aanbiedingen krijgt hij dagelijks?
  • Zeggen en doen: wat zegt en doet deze persoon? Wat vertelt hij aan anderen? Hoe gedraagt hij zich in het openbaar? Wat is zijn houding m.b.t. uw product?

Daaronder zet u obstakels (hindernissen, belemmeringen, frustraties, risico’s) en kansen (succes, doelstellingen, visies).

Probeer nu samen anderen om zoveel mogelijk eigenschappen voor dit fictieve persoon te verzinnen, deze op post-its te schrijven en die vervolgens in het juiste vlak te plakken. U kunt daar eventueel een context aan plakken, zoals bijvoorbeeld: wat denkt deze persoon als hij ons kantoor bezoekt?

Conclusies

Trek uit het geheel 5 conclusies hoe u als ondernemer beter aan de behoeften van deze persoon kunt voldoen.


Referenties op deze pagina:
Het communicatiebedrijf XPLANE
Doelgroep voorstellen

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet getoond. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *